Το Facebook πρόκειται να δώσει στην επιτροπή του Κογκρέσου το περιεχόμενο 3.000 διαφημίσεων που είχαν αγοράσει οι Ρώσοι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στις ΗΠΑ το 2016, συμμετέχοντας στην έρευνα για την επιρροή της Μόσχας στην αναμέτρηση.
Την ανακοίνωση έκανε ο ίδιος ο επικεφαλής του Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ -άρτι αφιχθείς από την άδεια μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού του- ο οποίος τις τελευταίες εβδομάδες πιέζεται να συνεργαστεί στην εν λόγω έρευνα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το πώς αιτιολόγησε τη συνεργασία του Facebook με τις κρατικές Αρχές, εν προκειμένω των ΗΠΑ, λέγοντας ότι γίνεται «για τη διασφάλιση της ακεραιότητας των εκλογών σε όλο τον κόσμο».
«Μακάρι να μπορούσα να σας πω ότι θα είμαστε σε θέση να σταματήσουμε κάθε επιρροή, αλλά αυτό δεν θα ήταν ρεαλιστικό. Πάντα θα υπάρχουν “κακοί” παράγοντες», παραδέχτηκε.
Εξήγησε ως προς αυτό ότι «ελευθερία σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ζητήσει άδεια, αλλά εξ ορισμού μπορείς να πεις ό,τι θες» αλλά τόνισε ότι «δεν θέλω να χρησιμοποιήσει κανένας τα εργαλεία μας για να υπονομεύσει τη δημοκρατία».
Υπόσχεται πάντως να θέσει νέα πρότυπα για τη διαφάνεια στην πολιτική διαφήμιση έτσι ώστε να γίνεται σαφές ποιος πληρώνει για ποια πολιτική διαφήμιση.
Η παρέμβαση του Ζάκερμπεργκ είχε έκδηλο πολιτικό τόνο· θα μπορούσαμε να την δούμε και στο πλαίσιο της φημολογίας ότι σκέφτεται την κάθοδο στην πολιτική. Από την άλλη πλευρά είναι και μια εμφανής αλλαγή στάσης για τον επικεφαλής του Facebook, που αρχικά έλεγε πως είναι «τρελή ιδέα» ότι τα fake news επηρέασαν τις αμερικανικές εκλογές.
Live discussing Russian election interference.
Live discussing Russian election interference and our next steps to protect the integrity of the democratic process.
Geplaatst door Mark Zuckerberg op Donderdag 21 september 2017
Προ ημερών, όπως γράφει ο Guardian, το Facebook είχε ανακαλύψει ότι ένας μηχανισμός επηρεασμού, που ήταν εγκατεστημένος στη Ρωσία, αγόρασε γύρω στα 100.000 δολάρια διαφημιστικού χώρου για να προωθήσει διαφημίσεις μέσα σε μια περίοδο δύο ετών.
Οι αγοραστές του χώρου τον χρησιμοποίησαν για να προωθήσουν μέσα από αυτόν αμφιλεγόμενες απόψεις για θέματα που διχάζουν τις ΗΠΑ, όπως το μεταναστευτικό, τα ζητήματα φυλής και τα δικαιώματα για τα ΛΟΑΤ άτομα. Ακόμη προώθησαν γύρω στις 470 «μη αυθεντικές» σελίδες και λογαριασμούς.
Μόλις χθες, 20 μέλη της Βουλής και της Γερουσίας των ΗΠΑ, όλοι από τους Δημοκρατικούς, ζήτησαν σε επιστολή τους από την Ομοσπονδιακή Εκλογική Επιτροπή να θέσει νέους κανόνες ώστε να μην γίνονται «παράνομες δαπάνες» κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
Στον Τύπο, αλλά και στην ακαδημαϊκή κοινότητα, το Facebook θεωρείται ένα τεράστιο όχημα επηρεασμού της κοινής γνώμης πριν τις εκλογές με διάφορους τρόπους. Ο τεράστιος όγκος πληροφοριών για το κοινό του και τη δημογραφική του σύσταση το κάνουν ένα εργαλείο που μπορεί να στοχεύσει σε πολύ ειδικό κοινό να το στρέψει προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση. Πολλές ενδείξεις υπάρχουν εξάλλου για «ύποπτες πολιτικές διαφημίσεις και σε περιπτώσεις εκτός των ΗΠΑ, όπως στις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου στη Βρετανία.
Η παρέμβαση του Ζάκερμπεργκ, που αποσκοπεί να καθησυχάσει τις αντιρρήσεις που έχουν εκφράσει και οι αμερικανοί πολιτικοί, μόλις που ανοίγει τη συζήτηση για την επιρροή της εταιρείας του και πώς θα μπει σε «λογικά πλαίσια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News