Τη μοίρα των τηλεοράσεων, των λευκών ηλεκτρικών συσκευών, των Smartphones και άλλων προϊόντων τεχνολογίας ακολουθεί εδώ και χρόνια και το αυτοκίνητο, καθώς το τελικό προϊόν φέρει μεν τα λογότυπα της μάρκας, όμως απαρτίζεται στο μεγαλύτερο μέρος του από εξαρτήματα εξωτερικών προμηθευτών. Υπολογίζεται ότι το 75% των μερών ενός σύγχρονου Ι.Χ. προέρχεται από τους προμηθευτές των αυτοκινητοβιομηχανιών, ο αριθμός των οποίων αγγίζει τις 5.000 σε παγκόσμιο επίπεδο.
Eτσι, μπορεί να πληρώνουμε ακριβότερα για να αγοράσουμε ένα προϊόν Madein ΕU ή Made in Germany και να θεωρούμε τα κινέζικα αυτοκίνητα σκουπίδια, όμως ο εσωτερικός κόσμος των αυτοκινήτων μας κρύβει μεγάλες εκπλήξεις. Μία τέτοια έκπληξη περίμενε τους κατόχους μοντέλων Aston Martin, όταν ανακλήθηκαν τα αυτοκίνητά τους εξαιτίας προβλημάτων με το πεντάλ του γκαζιού, στο οποίο είχαν ενσωματωθεί κινέζικα πλαστικά χαμηλής ποιότητας! Οι προνομιούχοι πελάτες είχαν πληρώσει περίπου 250.000 ευρώ για ένα βρετανικό αυτοκίνητο υπερπολυτελείας και τελικά διαπίστωσαν ότι η εταιρεία χρησιμοποιούσε φτηνιάρικα εξαρτήματα Made in China για μείωση του κόστους παραγωγής και αύξηση του κέρδους!
Πρόκειται βέβαια για ένα ακραίο παράδειγμα, καθώς οι προμηθευτές κατασκευάζουν τα εξαρτήματα βάσει εργοστασιακών προδιαγραφών, όμως κανένας πελάτης δεν γνωρίζει επί της ουσίας τα πραγματικά επίπεδα ποιότητας του ολοκαίνουριου Ι.Χ. του. Ακόμη και αν βγει στο φως ένα σκάνδαλο, όπως της Aston Martin, ρίχνει ο αυτοκινητοκατασκευαστής το μπαλάκι στον προμηθευτή του και κανένας δεν μαθαίνει ποτέ την αλήθεια.
Η Aston Martin δεν αποτελεί εξαίρεση. Τα μέρη ενός κινητήρα Mercedes C-class προέρχονται από περίπου 20 διαφορετικές εταιρείες, ενώ το παζλ μίας Mercedes A-class απαρτίζεται από καμιά πενηνταριά προμηθευτές. Ο έλεγχός τους γίνεται ολοένα πιο δύσκολος, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν συνεχώς τους συνεργάτες τους για χαμηλότερες τιμές. Γι’ αυτό και ο πειρασμός για την παράκαμψη συγκεκριμένων ποιοτικών χαρακτηριστικών αποκτά ορισμένες φορές ζωτική σημασία για την επιβίωση των προμηθευτών, στον χώρο των οποίων κυριαρχούν επίσης μεγάλα ονόματα.
Εταιρείες όπως η Bosch, η Continental, η Magna και η Denso απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους η καθεμία και προσέχουν ως κόρη οφθαλμού τη φήμη τους, επενδύουν τεράστια ποσά στην έρευνα και εξέλιξη και φροντίζουν να παραδίδουν ίδιας ποιότητας εξαρτήματα ανεξάρτητα από τη χώρα παραγωγής ενός μοντέλου. Μιλάμε για πραγματικούς κολοσσούς, αφού, για παράδειγμα η Continental απασχολεί σε παγκόσμιο επίπεδο πάνω από 177.000 εργαζομένους και ο ετήσιος τζίρος της ξεπερνά τα 34 δις ευρώ. Ερευνα του Ινστιτούτου Fraunhofer εκτιμά ότι οι προμηθευτές των αυτοκινητοβιομηχανιών απασχολούν στη Γερμανία σχεδόν 3.000.000 άτομα, ενώ οι ίδιοι οι αυτοκινητοκατασκευαστές μόνον 977.000!
Ωστόσο, η ραγδαία αύξηση του αριθμού των ανακλήσεων αποτυπώνει, πόσο ευάλωτη είναι αυτή η αλυσίδα παραγωγής και πόσο μεγάλη έχει γίνει η εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών από τις συνεργαζόμενες εταιρείες. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο εξαιτίας της χρήσης πολλών κοινών εξαρτημάτων σε διαφορετικά μοντέλα σε επίπεδο ομίλων (και όχι μόνον), οπότε οι ανακλήσεις παίρνουν πλέον μαζική μορφή. Είδαμε τι συνέβη στην περίπτωση των ελαττωματικών αερόσακων της ιαπωνικής φίρμας Takata, όπου η ανάκληση περιλαμβάνει μοντέλα των περισσότερων μεγάλων αυτοκινητοκατασκευαστών.
Οι προμηθεύτριες εταιρείες δεν αρκούνται μόνον στην «φασόν» παραγωγή εξαρτημάτων, αλλά αναπτύσσουν και οι ίδιες νέα συστήματα τεχνολογίας. Ακούγεται απίστευτο, όμως οι δύο στις τρεις τεχνολογικές καινοτομίες των σύγχρονων αυτοκινήτων προέρχονται από αυτές και όχι από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τέτοια συστήματα είναι το ABS και οι αερόσακοι, τα ραντάρ απόστασης, τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων και οι προβολείς LED, που τα χρωστάμε βασικά σε προμηθευτές, όπως οι Denso, Magna, Bosch, ZF,Continental, Hella, κλπ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποφεύγουν πάντως να μιλούν για το ποσοστό εξαρτημάτων, που προέρχονται από εξωτερικούς συνεργάτες ή από τα δικά τους εργαστήρια εξέλιξης και παραγωγής. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δίνουν πλέον έμφαση στη συνολική εξέλιξη των νέων μοντέλων, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και στην καλλιέργεια του κύρους της μάρκας. Ιδιαίτερα το κύρος παίζει τεράστιο ρόλο, αφού κανένα άλλο τεχνολογικό προϊόν δεν αγοράζεται τόσο πολύ με βάση το συναίσθημα, όσο το αυτοκίνητο.
Ασχετα βέβαια αν τα λογότυπα μίας μάρκας λειτουργούν σαν βιτρίνα, πίσω από την οποία κρύβεται άγνωστης προέλευσης «εμπόρευμα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News